Návrat na základnú stránku

štvrtok 22. novembra 2018


 Zborov nad Bystricou


Autor stránky - Šurkala Milan. Kontakt :surkala@email.cz

Zborov nad Bystricou. Táto podhorská obec sa nachádza v okrese Čadca, v Žilinskom kraji, asi 4 km nad odbočkou v Krásne nad Kysucou, smerom do Bystrickej doliny. Názov má odvodený od rieky Bystrice, ktorá ňou preteká. Jej pravý breh tvorí pomyselný priedel medzi časťou, kde sú postavené rodinné domy a časťou nezastavanou, s výnimkou malých úsekov na oboch začiatkoch obce. Tak toľko na úvod a ešte by som rád doplnil, prečo som dal vzniknúť týmto stránkam, napriek tomu, že trvalý pobyt na Zborove nemám už od r.1984. Tých dvadsať rokov, počas ktorých som na Zborove vyrastal, asi zanechalo vo mne určitý diel patriotizmu, síce malý, ale predsa len.

Ten sa prejavil tým, že nedlho pred obdobím vzniku stránok (r.2004) som našiel na internete len 3 fotky Zborova, čo mi prišlo na tak veľkú obec žalostne málo a tak som sa pokúsil toto "manko" vo fotkách trošku napraviť. Dnes už je situácia pomerne priaznivejšia, fotiek a článkov rapídne pribúda, v priamej úmere rozvoja internetu na Zborove a vôbec všade vo svete. Mohol by som to teraz kľudne už nechať na obyvateľov Zborova, nech sa sami starajú o povedomie Zborova vo "svete". Ale možno by to bolo škoda nechať tieto moje, doteraz vytvorené fotky a články zapadnúť prachom, najmä, keď na internete je miesta dosť pre každého. Taktiež nezaškodí porovnanie ako sa na Zborov dívajú miestny a ako niekto, kto je na Zborove len raz za čas. Keď už nič iného, poslúži ako vhodný, "časozberný" dokument. Že to budú pohľady často rozdielne, niet pochýb.

Ani sa to nezdá, ale mnohé domy, či rôzne predmety, drobných i väčších rozmerov, tak charakteristické pre život na dedine, nám v rámci prirodzeného vývoja, naraz zmiznú z našich očí. Až za pár rokov nám príde aké to bolo vlastne zaujímavé či dokonca pekné. A čo týka starých ľudí, to ani nehovorím. Tí by si fotky zaslúžili v prvom rade. Mnohokrát čo starousadlíkom dnes a každodenne videné pripadá nezaujímavé, či skôr obyčajné, mne ako súčasnému obyvateľovi Havířova, to už príde práve naopak. Preto sa to snažím zachytiť do objektivu, ono sa to raz isto pridá.

Dnes som rád, že sa mi týmto spôsobom napríklad podarilo zachytiť bývalú budovu Pohostinstva U Komana, alebo domy na kopčeku nad krížom U Kováčov. Najnovšie svoj vzhľad i okolie dosť zmenila základná škola - to je len náhodný výber budov, ktoré prešli dosť razantnými, nevratnými zmenami. A to nehovorím o tom ako rýchlo sa mení okolie Zborova. Eště dve - tri desiatky rokov naspäť nebola žiadna núdza o obrábané záhony a pastviny nad dedinou po oboch stranách, dnes tieto nekontrolovane zarastajú náletovými drevinami a tr'ňmi. Naopak na hrebeňoch sa objavujú kedysi nevídané holiny po ťažbe dreva. Toto všetko sú momenty hodné zaznamenania pre mladú generáciu, aspoň pre mňa sú chvíle nad fotkami z obdobia, keď som ešte "nebol na svete", hodne zaujímavé.




Flag Counter

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára