Návrat na základnú stránku

štvrtok 22. novembra 2018

Cyklotrasa 005:   Krásno nad Kysucou - Zborov nad Bystricou - Nová Bystrica - Vychylovka, skanzen.                                        aktualizované september 2013'

Fotografie s dôležitými odbočkami a ich popisy:
Fotografie rušňov vo skanzene Múzea Kysuckej dediny
Fotografie z úseku Vychylovka (rázcestie skanzen) - Demänová - Kubínska - Oravská Lesná
Fotografie z novej cesty, úsek: Vychylovka - Oravská Lesná
Fotografie z obidvoch častí úsekov cyklotrasy v oblasti Klubiny a Starej Bystrice (z leta 2013) a malý bonus k tomu
Fotografie z úseku Krásno nad Kysucou (kostol) - Vychylovka (skanzen)

Ranná atmosféra pod kamenným mostom v Krásne.
 Vpravo je vidieť originálne riešenie premostenia cyklotrasy
Cyklotrasa Krásno - Vychylovka umožňuje pohodlný a bezpečný presun medzi týmito lokalitami na bicykli alebo kolieskových korčuliach. V zimnom období sa niektoré jej úseky plánujú využiť ako bežkárska trasa. Cyklotrasa viac menej kopíruje hlavnú cestu č. 520, ktorá spojuje Krásno a Novú Bystricu. Pôvodne viedla práve po tejto komunikácii a je len dobre, že cyklotrasa vznikla, pretože nárast automobilovej premávky medzi týmito obcami nebol už pre cyklistov príliš bezpečný.

Z pôvodnej cyklotrasy po hlavnej ceste č. 520 tak zostal len niekoľko km dlhý úsek z Novej Bystrice, (nad kostolom) do skanzenu vo Vychylovke. Táto časť už je vlastne záverom Bystrickej doliny a premávka je tuná pre cyklistu znesiteľná.

Východiskový bod začína približne na 385 m.n.m. v Krásne a momentálne končí po zhruba 30 km vo Vychylovke (skanzen). Prechádza obcami Krásno nad Kysucou - Zborov - Klubina - Stará a Nová Bystrica - Vychylovka (skanzen). Je orientovaná prakticky výhradne po ľavých brehoch riek Kysuca, Bystrica (výnimka v oblasti Klubiny) a po pravom brehu riečky Vychylovka.
Cyklotrasa má po celej svojej dĺžke asfaltový povrch. Prijateľných 270 výškových metrov naberie bez pocitu výrazného stúpania. Po skanzen je vhodná i pre rodiny s deťmi. Pre zdatnejších cyklistov však skanzen nemusí znamenať "konečnú", pretože výjazd na neďalekú Demänovú je skvelá výzva. Zvlášť keď kopcov, kde sa tak vysoko možno dostať po asfaltke, je v blízkom okolí tak málo.

Pohľad na cyklotrasu v úseku Krásno nad Kysucou
 - Zborov nad Bystricou
Čo sa týka možnosti občerstvenia na trase, vždy je možno odbočiť cez mnohé mosty a mostíky na pravý, "obývaný" breh rieky Bystrice (z pohľadu smeru toku), kde sa  nájde dosť obchodov či pohostinstiev i počas voľných dní. Jediné občerstvenie priamo na trase je v Krásne, v osade "U Šustkov". Cyklotrasa je dobre prístupná na celej svojej dĺžke z hlavnej cesty Krásno - Nová Bystrica, prakticky ktorýmkoľvek mostíkom cez rieku a umožňuje ľubovoľne kombinovať pohyb na nej.

Nástupné miesto na trasu: Najbližšia rýchliková stanica je v Čadci, ale kôli  premávke na trase Čadca - Krásno je vhodnejšie vystúpiť z vlaku v Krásne. (osobný vlak). Zo stanice sa vydáme doľava po CT 2403 a o chvíľu narazíme na most cez rieku Kysucu. Za mostom, asi po 300 m sa dostaneme na "starú" hlavnú cestu Čadca - Žilina a po nej pokračujeme vľavo.

Po chvíľke sme  v Krásne, pri miestnom kostole sv. Ondreja. Potom popred kostol, ulicou dozadu a nenápadnou odbočkou vpravo medzi domami sa po cca 200 metroch  dostaneme na cyklotrasu. Ani nie po km dorazíme k sútoku riek Kysuce a Bystrice. A práve okolo Bystrice povedú prevažne naše ďalšie cyklistické km. Kto dáva prednosť vlastnej doprave autom, odporúčam využiť parkovacích plôch buď naproti kostola v Krásne či u neďalekého futbalového štadióna Tatranu. O víkendoch sa určite nájde voľné miesto i pred drevárskym závodom v lokalite Krásno - Rázcestie. Mikro navigácia od tohto miesta: Za kamenným mostom cez rieku Bystricu odbočiť vľavo na chodník pomedzi rodinné domy a popod most. Za ním zahnúť doľava, zdolať malý kopček hore-dole a sme na cyklotrase.

Jeden z dvoch nových drevených mostov na cyklotrase
 v oblasti Starej Bystrice a Klubiny
Ako píšem vyššie, cyklotrasa pretína celú Bystrickú dolinu. Jej základy sú vlastne položené na telese bývalej železničky, po ktrorej sa dopravovalo drevo z Vychylovky do Krásna nad Kysucou. Z mne neznámeho dôvodu cyklotrasa bývalú trať opúšťa na krátkom úseku v blízkosti obce Klubina. Či to je kôli tomu, aby sa dalo vzniknúť dvom zaujímavým mostom, alebo nebola iná možnosť, neviem.

Z Krásna až do oblasti centra Novej Bystrice sa jedná o samostatnú komunikáciu,  so zákazom vjazdu motorovým vozidlám. Výnimkou je 700 m spoločný úsek v osade u Pitkov medzi Zborovom a Klubinou. Kúsok za centrom N. Bystrice ale cyklotrasa v samostatmom prevedení končí. Krátkou spojnicou, po hlineno - pieskovom povrchu, sa tam pripája na hlavnú cestu Nová Bystrica - Vychylovka  a po nej pokračuje až do skanzenu.

Než sa tam vydáme, môžeme sa zastaviť na križovatke cca o 500 m vyššie od tejto spojnice. Tam sa nachádza odbočka  k jedinej priehrade v okrese Čadca, s názvom Nová Bystrica. Priehrada leží v peknom prostredí medzi horami a určite stojí za zdolanie prevýšenia od odbočky na Novej Bystrici (Pohostinstvo Masnicová, býv. U Škorvagy). V mieste odbočky sa nachádza pekný oblúkový betónový most a neďaleko leží sútok riečky Vychylovka a rieky Bystrica.

Naša ďalšia cesta bude pokračovať práve súbežne s riečkou Vychylovka, kde stoja za povšimnutie tzv. "Vychylovské prahy", čo sú v podstate bridlicové kamenné vrstvy, ktoré ležia naprieč korytom rieky. Po cca 4 km od križovatky poh. Masnicová (U Škorvagy), sa nachádza odbočka vpravo na novú cestu do Oravskej Lesnej. Je to významná skratka na Oravu, ale tiež z tejto cesty sú pekné výhľady na krajinu na kusucko - oravskom pomedzí a Malú Fatru

Cyklotrasa v oblasti Starej Bystrice a Klubiny
Naším cieľom však je skanzen Múzeum Kysuckej dediny, ležiaci ešte kúsok vyššie. "Vyššie" znamená  obrazne po smere cesty i fakticky, pretože má nadmorskú výšku 655m. n.m. Križovatka k nemu je zároveň i križovatkou, kde sa odbočuje na bývalú cestu do Oravskej Lesnej cez sedlo Demänová. Smer na skanzen je označený tabuľou.

Skanzen Múzeum Kysuckej dediny. Je tu expozícia mnohých drevených chalúpok, hospodárskych budov atd. Tunajšie exponáty pochádzajú z oblasti Kysúc, napr. kaplnka zo Zborova, krčma z Korne ap. Ale tu majú na viac nevšednú atrakciu v priebehu prázdninových víkendov, ktorú len tak inde nemajú.

Turistov v tieto dni vozí areálom parný rušeň vo vyhliadkovom vagóne. Stúpajúci biely dym z komína rušňa, idylické pozadie hôr a vo správny okamžik zakomponované staré chalúpky, to je obraz, za ktorým sa oplatí vážiť cestu až sem. V pracovných dňoch "paru" nahrádza elektrická lokomotíva, čo už taká sláva nie je, ale i tak výlet bude stáť za to.

Stará Bystrica, námestie - prvý Slovenský orloj
Zaujímavosti z trasy:
Kostol Sv. Ondreja v Krásne nad Kysucou. Základy Kostola Sv. Ondreja v Krásne pokladali v roku 1861 a je vraj najväčší široko ďaleko.

Starý kamenný most cez rieku Bystricu v Krásne nad Kysucou.

Kostol Nepoškvrneného Počatia Panny Márie v Zborove nad Bystricou. Pekný a moderný kostol s originálnymi vitrážami od V. Hložníka

Prvý Slovenský orloj v Starej Bystrici. Najväčšiau atrakcia na tejto cyklotrase je nepochybne v Starej Bystrici. Stavba s trochu nezvyčajnou architektúrou sa síce nemusí hneď každému na prvý pohľad páčiť, ale orloj zaujme určite každého. Pobudnutie na upravenom námestí a pozorovanie orloja, bude isto vítaným oživením výletu. Orloj sa ale nenachádza priamo pri trase, je nutné k nemu zdolať cca 900m odbočku do centra Starej Bystrice.

Oba drevené mosty v lokalite Klubina - Stará Bystrica si tiež zaslúžia svoju pozornosť. Sú sice úzke, ale snáď nikomu nebude vadiť, keď sa na nich chvíľu zastavíte a len tak sa zapozeráte do priezračnej vody pod sebou, či na hory okolo vás.

Priehrada Nová Bystrica v Novej Bystrici. Ani tu nezaškodí malá odbočka k priehrade. Po hrádzi je príjemná prechádzka, ktorá vám ľahko dá zabudnúť na vynaloženú námahu pri zdolávaní stúpania na hrádzu. Vraj pohľad na hladinu upokojuje, tak verte, že hladiny tu bude pre vás naozaj dosť. A takisto i kopcov naokolo, isto nebudete ľutovať.

Vychylovské prahy v riečke Vychylovka. Pri putovaní do "kopca" okolo riečky Vychylovka nezabudnite na Vychylovské prahy. Sú to priečne uložené kamenné "terasy" v koryte vodného toku.